אתר תלמידי בית הספר לאימון אישי NCS

                  כלי אימון קורס יסודות NCS


האם אני חופשי ?
 
                  בתהליך האימון השלב הראשון הוא לצאת לחופשי מאמונות ומחשבות מעכבות.
                                           לאחר מכן לפעול פיזית ממקום של חופש.

 מהו החופש?
מהו החופש שהפך לערך חברתי עליון בחברה המערבית? אחת ההגדרות היפות של חופש היא "להיות בשלווה ורגיעה דינמית במצבים משתנים של המציאות". בגישה זו מתמקד הדגש על החופש ממחשבות שיוצרות רגשות מעכבים שמשתלטים עלינו כמו דיכאון, תסכול, כעס מוגזם ועוד. במצב זה אנו משועבדים לרגשותינו ונוטים לשיתוק בעשייה. כשאנו ברגיעה אנו בהירים במחשבה, יצירתיים ושואפים לגדול ולצמוח בהתאם לייעוד שלנו.
 
אז איך יוצאים לחופשי?
כיצד נתרגם זאת למתאמן שהחליט לפתוח דף חדש בחייו, נפרד מעבודה מתישה ונצלנית, ממערכת יחסים עכורה ועוד? אחת המטרות החשובות באימון לאחר השחרור מעבדות, להכין את המתאמן לחיי החופש. הוא השתחרר מאמונות ומחשבות שבנו את מהותו ועתה חשוב לסייע לו לבנות מערכת אמונות ומחשבות מקדמות.
 

אחד האמצעים היעילים ליישום חיי החופש הוא לאמץ את הגישה שהחופש מצוי בתוך הגבולות. מתאמנים רבים מרגישים שהחופש מצוי במקום בו "עושים מה שרוצים". כאשר הם נתקלים בגבולות הקיימים כמו כוח משיכת כדור הארץ, או חוקי קהילה ומדינה, חוקי רוח כמו נתינה וקבלה הם מעלים מחשבה של "אבדן החופש". הם לא יכולים לעשות כל מה שהם רוצים כי הגבולות מונעים מהם.
 
הגדרה מדויקת של בניית החופש "לעשות כל מה שאני בוחר בתוך המסגרת של חוקי הקהילה, חוקי הטבע והרוח והערכים האישיים שלי", מאפשרת רגיעה ושלווה במקום תסכול וכעס.
 
לסיכום,
הפניית המתאמן לבדוק את החופש בתוך הגבולות במקום לחפשו מחוץ לגבולות יעניקו שלווה ורגיעה ויאפשרו לקבל ולאהוב את מה שיש. 
חופש: "להיות בשלווה ורגיעה דינמית במצבים משתנים של המציאות"
השגת החופש: "לעשות כל מה שאני בוחר במסגרת גבולות חוקי הטבע והרוח, חוקי הקהילה וערכים אישיים"

טיפ ראשון לאימון בתזונה: "הצלחת היא הגבול בכל ארוחה".

הגלגלים: מומלץ בשיחה ראשונה כדי להיעזר בבחירת נושא אימוני ראשון וגם כדי לאפשר עיצוב יחסים והבהרות על כך שאימון להרזייה קשור למעגלי חיים נוספים בגלגל החיים ולעתים, ברשות ולפי רצון המתאמן, יהיה כדאי לעסוק בהם. 


לפניך 2 גלגלים. 
בחר/י פלח באחד הגלגלים וציין/י מ- 1 עד 10 היכן את/ה נמצא היום בתחום זה לעומת המקום בו היית רוצה להיות?
ציין/י גם בשאר הפלחים, מ-1 עד 10, היכן את/ה נמצא היום לעומת המקום בו היית רוצה להיות? 
לאחר ציון כל הפלחים, בדקו, האם הגלגלים עגולים או האם יש פנצ'ר באחד מהם?
בחר/י פלח אחד בו את/ה רוצה להתמקד השבוע. (לא חובה להתמקד בפלח עם הניקוד הנמוך ביותר)?. 
מה הניקוד שנתת לו? (נניח 4).
מה יש ב- 4 ?
מה יהיה כאשר תגיע/י לניקוד 10? מה תהיה ההרגשה?
מה תרצה/י לעשות השבוע כדי שהתחושה תגיע לניקוד 5?
סיעור מוחות. הצעות מצד המאמן ומצד המתאמן. לשלב הצעה מהאישיות המוערכת.
תוכנית פעולה
מחוייבות: 3 דברים כן (כמו כן לנחישות, לרצון, לאומץ, להרפתקנות, למשפחתיות, לדיוק, לתשוקה וכו')
             3 דברים לא (כמו לעצלות, לדחיינות, לנוחות, לפחד, ל"מה יגידו" וכו')
איך אני אדע שבוצע?



המלצה למפגש אימון שני: אימון לזיהוי ערכים ו"חבר טלפוני  לעתיד": "איזו אישיות מזמינים לארוחה?" מה הוא/היא בשבילכם? איפה אוכלים? איזה ארוחה? מה לובשים? מה מזמינים? 3 שאלות מסקרנות לאישיות? 3 תשובות של האישיות. איזה טיפ נותנת לך האישיות? 
מטרה: זיהוי ערכים אישיים ורכישת דמות לתמיכה
שאלות לתרגיל האישיות המוערכת:
איזה אישיות מוערכת ומוכרת, את/ה רוצה להזמין לארוחה? (אפשר לבקש 3 דמויות ומתוכן לבחור אחת).
מה יש באישיות הזו שאת/ה מעריך? 
לאיזו ארוחה את/ה רוצה להזמין את האישיות? (בוקר? צהריים? ערב?). 
איפה? באיזה מקום? 
מה תלבש/י? מה האישיות תלבש לארוחה?
מה תזמינו בארוחה?
איזה 3 שאלות מסקרנות אותך לשאול את האישיות המוערכת?
מה האישיות תענה לך על כל שאלה?
איזה טיפ לחיים האישיות תתן לך בסיום הארוחה לקראת פרידה?
בתאבון ובהצלחה!  
 
 

אימון קוגנטיבי  - פריימים - לשינוי הרגלים.   "איזה הרגל את/ה רוצה לשנות?"
כלי אפשרי למפגש שני בנוסף לאישיות מעורכת, ולאחר מכן לכל מפגש.  

האימון הקוגניטיבי מבוסס על ההנחה שדפוסי חשיבה משפיעים על הרגש ועל ההתנהגות.
מקור הפרעות רגשיות הוא בדפוסי חשיבה מעוותים.
הפסיכולוג אלברט אליס טוען שרגשות שונים, בעיקר חרדות ודיכאון, נובעים מהפירוש (מחשבה) שאנו נותנים לאירועים ולא מהאירועים עצמם.
ייעוד האימון הקוגניטיבי לזהות דפוסי חשיבה לא רציונאליים (שדונים), והקניית אמונות ותפיסות רציונאליות חלופיות.
 
מאפיינים לדפוסי חשיבה מוטעים:
 1 מחשבות של שיפוט וביקורת וראיית מעשינו באור שלילי. 
2 מחשבות חוזרות על עצמן באירועים דומים.
3. מחשבות מהירות של שברירי שנייה עד כדי כך שאנו לא זוכרים אותן בזמן שאנו מרגישים רע.
 מה זה אוכל בשבילך?
מרגיע, מנחם, מהנה, מעציב, צורך בסיסי, מפיג שעמום, משפר מצב רוח, ממלא ריקנות, התפרקות, התפנקות, בילוי, תענוג, סיבה לצאת לבילוי, דרך לחגוג הצלחות, כיף, עיסוק, מסיח את הדעת, חבר, ידיד, שנאה תהומית, אהבה רבה, חולשה, עילה להפסיק עבודה.
מה זה דיאטה בשבילך?
עול, ויתור, מלחיצה, מסגרת נוקשה, גבולות נוקשים, משהו שלא ניתן לעמוד בו, "חזק ממני", עונש, "תיק", מאסר עולם. 
באילו מצבים אתה אוכל?
שעמום, חרדה, מתח, עצבים, כל היום ללא קשר לרעב, כשעצוב, בהרגשה של פגיעות, בכל המצבים, תסכול, ריקנות, אחרי כישלונות, במהלך צפייה בטלוויזיה, ברגעי הענשה עצמית, אכזבה, בסתר...כשאני רעב. 
 
מה עושים?  לעצור, לזהות, לצאת, לדון, ליישם.
 
אימון פריימים:  אימון קוגנטיבי שימושי לשינוי הרגלים ושיפור ביצועים בכל תחומי החיים.
מהלך השאלות באימון:

  1. איזה הרגל/התנהגות רוצה לשנות?
  2. מתי היה/קרה/הופיע בפעם האחרונה הרגל/ההתנהגות שרוצה לשנות?
  3. מה היה? מה קרה? – בזמן האירוע!
  4. מה הרגשת? – בזמן האירוע! (לזהות את ההנאה בזמן ביצוע ההרגל)
  5. תוצאה: מה היה/קרה לאחר האירוע?
  6. תוצאה: מה הרגשת לאחר האירוע? (לזהות את האכזבה וכו')
  7. מה היה לפני האירוע? 
  8. מה ניתן לעשות שונה בפעם הבאה? (סיעור מוחות עם המאמן)
  9. מחויבות - 2 דברים שאומרים כן, 2 דברים שאומרים לא. דיווח למאמן. "איך אדע מזה?" 

       
 


המלצה למפגש 3: השדון הוא מטפורה, המייצגת דפוסי חשיבה מוטעים, היוצרים רגשות מעכבים, שמונעים מאיתנו לעשות דברים שאנו יכולים ורוצים לעשות.  
השדון לעיתים קרובות מתעתע ונתפס כמבנה המגן עלינו, אולם הוא מונע מאיתנו לנוע קדימה ולהשיג את מה שאנחנו באמת מבקשים בחיים.
כמו הנפש, השדון תמיד איתנו. הוא לא טוב או רע, הוא פשוט קיים. השדון מאבד את כוחו ואת שליטתו בנו כשאנו מזהים וחושפים אותו כפי שהוא.
חשיפת השדון מאפשרת לנו להבחין באפשרויות נוספות ולבחור במודע במה אנחנו באמת רוצים באותה עת.
 
דפוסי חשיבה מוטעים שהשדון אוהב
 
1. סינון נתונים.
2. הכללה מופרזת או הכללת יתר
3. הכול או לא כלום
4. "חייב"  או "מוכרח"
5. קפיצה למסקנות
6. אובדן פרופורציות
7. מתן תוויות
8. חצי כוס הריקה
9. אשמה עצמית
10. חשיבה רגשית.
 
דרכים לחשיפת השדון

  1. שמו של השדון שלי...
  2. איך השדון שלי נראה...
  3. השדון שלי אוהב לומר ובדרך כלל אומר....
 
     דרכים לעבודה עם השדון

  1. לתת לשדון זהות.
  2. לדבר עם השדון.
  3. לדבר עם המתאמן על הערכים שלו.
  4. בזמן מפגש, במידה ומזהים את השדון- לקרוא לו בשמו
 
הדגמה:
1.מה רוצים לעשות ולא עושים?  לבחור דוגמא אחת!
2. מה הסיבות (תירוצים.... סיפורים....)?
3. מה התחושה וההרגשה מחוסר העשייה? איזה צבע? איזה צורה? איפה זה יושב בגוף?
 
4. להוציא באחת הידיים את התחושה והרגש מתוך הגוף ולהתבונן בה מחוץ לגוף. (זה למעשה השדון!)
 
5. איזה שם ניתן לצורה שהוצאנו מהגוף ואנו מתבוננים בה (לשדון)?

6. בשלב זה משחררים את השדון. שואלים את המתאמן: איזה צעד ראשון אתה רוצה לעשות בשבוע הקרוב כדי להתקדם ולעשות את מה שאתה רוצה ולא עושה ? כאן המקום לעשות סיעור מוחות, לבקש רעיונות מהמתאמן ולהציע רעיונות שלנו. בסיום סיעור המוחות מבקשים מהמתאמן לבחור פעולה אחת מתוך הרעיונות שעלו בסיעור מוחות. זוהי תוכנית הפעולה הממוקדת לשבוע הקרוב. 
 
7. שאלה חשובה לאחר הכנת תוכנית הפעולה: "מה השדון יגיד לך כשתרצה לעשות את הפעולה שתכננת?"  (אין זמן.... אין כסף... זה יכול לחכות... אני לא מספיק טוב בשביל זה וכו') – (אפשר לעזור כאן למתאמנים שמתקשים לזהות את שפת השדון)
8. מה תענה לשדון? להקשיב למתאמן ולאתגר אם תשובות המתאמן מול השדון אינן נחושות.אנו נאתגר את המתאמן בכך שנחזור על דברי השדון שהוא העלה בסעיף 7 - אין לך זמן, אין לך כסף...,, זה יכול לחכות..., אתה לא מספיק טוב בשביל זה. ) (אופציה למתאמנים בעלי ערך עצמי גבוה וחזקים : המאמן בתפקיד השדון יכול לעמוד ליד המתאמן  ולאתגר אותו עד לשלב שהמתאמן ירצה לדחוף אותו פיסית כפי שירצה לעשות כאשר השדון יופיע).
9. מחויבות (לאיזה 3 דברים תגיד כן? לאיזה 3 דברים תגיד לא?)  
10. איך אני אדע שביצעת?
בהצלחה
   

         המלצה למפגש אימון 4:
אני עתידי במיטבי הדמייה מודרכת בשילוב נשימות לרגיעה.
  • להתחיל בנשימות רגועות דרך הנחיריים (אפשר דרך הפה אם יש קושי בנשימה דרך הנחיריים),
  • להרגיש את האוויר זורם דרך הנחיריים לגוף.
  • להתמקד באוויר הזורם לתוך הגוף. שאיפה ונשיפה רגועה ללא מאמץ.
  • אם עולה מחשבה, זה בסדר, לשחרר ולחזור להתמקד בנשימות. באוויר שנכנס ויוצא דרך הנחיריים.
  • אם יש גירוי בגרון, באוזן, במקום כל שהוא בגוף, להתבונן בגירוי ולהמשיך בנשימות. להשתדל מאוד לא לזוז בזמן הנשימות, לא לגעת במקום הגירוי, לא להשתעל ולהתמקד בנשימות ובאוויר שנכנס ויוצא דרך הנחיריים.
  • תוך כדי נשימות לגוף להתבונן בשלבים, מה קורה באזור הראש, האוזניים, הצוואר, הגרון, הכתפיים, החזה, הידיים, אצבעות הידיים, האגן, הברכיים, כפות רגליים וכו'. להתבונן ולהמשיך לנשום כל הזמן. להתמקד באוויר שנכנס ויוצא מהגוף.
  • תוך כדי נשימות לדמיין הליכה לאורך הדרך. בצד ימין מופיעה גדר. איזה צבע יש לגדר? ממה עשויה הגדר?  להמשיך בהליכה עד שמגיעים לשער. להתבונן בשער ולבדוק, מה צבע השער? מה צורתו? ממה עשוי השער? 
  • לפתוח את השער ולעבור דרכו. מה נראה מעבר לשער? להתבונן היטב ולראות מה יש שם מעבר לשער.
  • תוך כדי התבוננות, לעלות לגובה 500 מ' ולהתבונן מה רואים משם?
  • לעלות לגובה של 10 ק"מ ולהתבונן היטב מה רואים מגובה זה?
  • תוך כדי התבוננות בגובה של 10 ק"מ רואים בית. זהו הבית העתידי שלך בעוד 5 שנים. זהו הבית בו תגורו לאחר שכל מה ששאפתם אליו התגשם! התבוננו טוב בבית. איזה צבע רואים? איזה חלונות? איזה דלת בבית העתידי.
  • היכנסו לבית העתידי המיטבי שלכם והתבוננו מה יש בבית? כמה חדרים? מי נמצא בבית?
  • התבוננו באני עתידי במיטבי שלכם בבית. היכן בבית אתם פוגשים אותו. איך האני עתידי במיטבי עוד 5 שנים נראה? מה לובש? מי עוד ליד האני עתידי במיטבי שלכם?
  • שאלו 3 שאלות מסקרנות את האני עתידי במיטבי שלכם? 
    מה עונה לכם האני עתידי במיטבי על כל שאלה?
  • בקשו לפני הפרידה טיפ אחד נוסף מאני עתידי במיטבי שלכם.  
    מהו הטיפ?
  • היפרדו מאני עתידי במיטבי. צאו מהבית. רדו 10 ק"מ לכיוון הקרקע. רדו עוד 500 מ'.
  • חזור לכאן ועכשיו. לאט לאט הניעו את קצות אצבעות הרגליים והידיים.
  • לאט לאט בקצב שלכם פתחו עיניים וחזרו לכאן.

    בסיום התרגיל לשאול על החוויה, התחושות, איך נראתה הגדר? איך נראה השער? מה נראה מעבר לשער? איך עלית לגובה  500 מ'? איך עלית ל- 10,000 מ' ? מה זה אומר? איך נראה הבית? איך נראה אני עתידי? מי עוד בבית? איזה 3 שאלות שאלת את אני עתידי במיטיבי? מה היו התשובות? איזה טיפ נתן לך אני עתידי במיטבי?



    המלצה למפגש 5:    האימון הפילוסופי לנקודות מבט

    לבדוק נקודות מבט שונות
    צעד 1: מה הנושא שהמתאמן רוצה לדבר עליו – נושא אובייקטיבי
    צעד 2: מהי נקודת המבט על אותו נושא ברגע זה. - היום.
    צעד 3: אילו עוד נקודות מבט קיימות לנושא זה ולהתעמק על כל אחת. (אישיות מוערכת, שדון, אני עתידי במיטבי) לסכם במילה או שתיים כל נקודת מבט. למשל סיכום נקודת מבט של היום: "מפלצת נסתרת". סיכום נקודת אני עתידי: "שאפו" וכו'. 
    צעד 4: איזה נקודת מבט את/ה רוצה לבחור השבוע כדי לעשות צעד ראשון לקראת השינוי שאתה רוצה לעשות?.למשל: אני רוצה השבוע לראות את נושא הדיאטה, או מערכות יחסים, או קריירה מנקודת מבט של "שאפו" . של אני עתידי במטיבי. 
    צעד 5: סיעור מוחות: "מה את/ה רוצה לעשות השבוע כצעד ראשון כדי לקדם את השינוי?" למשל: מחר אלך לחדר כושר, מחר אתקשר למשרד תיווך דירות כדי לבדוק דירות זמינות, מחר אקבע שיחה עם הבוס על קידום בעבודה וכו'...." 
    צעד 6: תוכנית פעולה: מה מבין הרעיונות של המאמן ושל המתאמן מתחייב המתאמן לבצע? צעד קטן השבוע לשינוי גדול בעתיד"
    צעד 7: מחוייבות: לאיזה 3 דברים בתוכך אתה אומר כן. לאיזה 3 דברים בתוכך אתה אומר לא. - איך אדע שביצעת?


       



    בשלבים מתקדמים אפשר להוסיף נקודות מבט נוספות.  מומלץ להסתפק ב- 4 נקודות מבט בשלבי תרגול ראשונים. 

     



 

בית הספר למאמנים NCS מקיים שלושה קורסים חוויתיים לאימון ולתזונה: 
הקורסים מוכרים במשרד החינוך לקרן השתלמות ומותאמים לדרישות לשכת המאמנים
 

1

2

1+2


3


מלאו פרטיכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם: 


 
        

      קורס מאמנים NCS - מנהל אקדמי: ד"ר צבי פוס
     




       דף זה מיועד לתלמידי NCS בלבד, למטרות לימוד והוראה בלבד. לחומר ההוראה
      זכויות יוצרים ואין להשתמש בו לפרסום, או לכל מטרה אחרת, ללא אישור
      המנהל האקדמי של NCS, ד"ר צבי פוס.    
 
   בית הספר לאימון אישי - גליקסברג 7 תל אביב 69412   טל. 0777-80-90-99   פקס. 03-6490048   /  © כל הזכויות שמורות לבית הספר לאימון אישי
 
עיצוב ובניית אתר - רועי אראלי השפעה באינטרנט