אתר תלמידי בית הספר לאימון אישי NCS

                   בעייה ופתרון

גודל הבעיה אינו חופף לגודל הפתרון.
לעתים קרובות לבעיה סבוכה יש פתרון פשוט.
"איך לא חשבתי על זה קודם?!!" 



פעילות
מיקוד בבעיה
     מיקוד בפתרון
שינוי תוכנית

דגש על אבחון: האם אתה יכול לספר לי על הבעיה? זיהוי כל המחסומים לשינוי
 
   דגש על תוצאה רצויה: איך אתה       רוצה לראות את זה? זיהוי קידום קיים. העצמה של חוזקות ויכולות.
ניהול אנשים
 
האנשים מקור לחוסר תפקוד: מי החוליה החלשה? איך מקטינים את הסיכונים שאנשים מיצגים?
 
 
האנשים פונקציונליים ומקור לפתרונות. היכן החוזקות           הנסתרות? איך אפשר להעצים את האנשים?
 
מעקב אחר התקדמות

דגש על זיהוי חולשות וכישלונות. מה השתבש בשבוע האחרון? רישום ותגובה לבלתי רצוי. מסתכלים על כמה הדרך עוד ארוכה.
 
דגש על מה שעובד ועל ההישגים. איך התגברת יפה כל כך בשבוע האחרון? כאשר זה עובד טוב, מה יש שם שונה שעושה את זה טוב?
מסתכלים על כמה דרך עשינו.
פתרון בעיות שצצות
 
דגש על הסבר הבעיות. חשיפת הגורם ובדיקת השפעתו. האם חוסר ההתקדמות מהווה סימן למשהו עמוק יותר? מי אשם?
 
 
דגש על שיפור ההתקדמות וזיהוי מטרות אפשריות. מה עוד יכול לעזור? האם זיהינו את המטרה הנכונה? איך אחרים מתגברים על זה? באיזה דרך אחרת ניתן לעשות זאת?



1.      זהה את הנושא/בעיה
2.      נסח מחדש את הבעיה והנושא לתוצאה רצויה
מתאמן: אני רוצה להוריד את כל תלונות הלקוח.
מאמן: אני שומע שאנחנו עובדים על שיפור שרות הלקוחות... מה זה בשבילך שרות לקוחות?
3.      חתירה לפתרונות:  חפש יוצאים מהכלל. מתי יש לקוחות שלא מתלוננים? מתי זה פחות מעצבן?
מה היכולות של המתאמן ושל המערכת בנושא ובנושאים אחרים?
4.  תוכנית פעולה:  צעדים קטנים ופשוטים. פעולות מעשיות שניתנות לביצוע ומדידות. מומלץ מאוד שהמתאמן יכתוב את הפעולות שהוא יעשה.
מאמן:  "אם היית רואה שיפור קטן, מה היה שם שאתה עשית כדי שיהיה השיפור הקטן ביותר?
איך תדע שאתה בדרך להצלחה?
ספר לי עוד על זה."  


שיקופים - reflection  
שיקוף פשוט

מתאמן:
אין לי זמן לעשות פעילות גופנית. החברים שלי והבת זוג שלי גם לא עושים!
שיקוף פשוט: אני שומע שאתה אומר שאין לך זמן לעשות פעילות גופנית וגם לחברים שלך ולבת הזוג שלך אין זמן!
מתאמן: זו האמת, פרט לאחד החברים שלי שמתלהב מריצה ורץ כל הזמן. אני לא יודע איך הוא עושה את זה!
שיקוף אמפתי: כשאתה אומר שיש לך חבר שמתלהב מריצה, זה נשמע כאילו אתה בהשתאות(wonder      (כי אתה מקדיש זמן על הרבה פעילויות אחרות ואתה לא יודע מאיפה לחבר שלך יש זמן לריצה.
שיקוף מעצים:
מתאמן: אין לי זמן לעשות פעילות גופנית. החברים שלי והבת זוג שלי גם לא עושים!
שיקוף מעצים: אני שומע שאתה אומר שאתה לא מכיר אף אחד שיש לו זמן לעשות פעילות גופנית וזה בלתי אפשרי עבורך לשלב את זה בלוח הזמנים שלך!
מתאמן:  זה לא בלתי אפשרי עבורי לעשות פעילות גופנית. זה רק קשה לי למצוא זמן. מדי פעם אני מצליח לעשות פעילות גופנית ואני יודע שיש אנשים שמתאמנים באופן קבוע, כך שאולי גם אני אצליח לארגן זמן לפעילות גופנית באופן קבוע.
שיקוף אמפתי: כשאתה אומר שאתה מתאמן לעתים ויתכן שתצליח לארגן זמן באופן קבוע, זה נשמע שהמוטיבציה שלך גדלה לפעולה כי הצורך שלך לפעילות גופנית קבועה יסופק יסופק כתוצאה מכך.
שיקוף דו-צדדי:
מתאמן:
אין לי זמן לעשות פעילות גופנית. החברים שלי והבת זוג שלי גם לא עושים!
שיקוף דו צדדי: אני שומע אותך אומר שאין לך זמן לפעילות גופנית וגם לחברים שלך ולבת הזוג שלך אין זמן. יחד עם זאת שמעתי גם שאתה אומר שפעילות גופנית גורמת לך להרגיש טוב יותר ושפעילות גופנית קבועה תהיה טוב לאנרגיה ולבריאות שלך.
מתאמן: זאת הבעיה. אני רוצה להתאמן, וזה יעשה לי הרגשה טוב יותר, אבל זה גוזל לי זמן עם החברים והמשפחה. אם הייתי יכול למצוא דרך לשלב את שניהם, הייתי מתחיל להתאמן באופן קבוע.
שיקוף אמפתי:   כשאתה אומר שהיית מתמיד בפעילות הגופנית אם ניתן היה לשלב את זה עם זמן למשפחה ולחברים, זה נשמע שאתה מאוכזב כי הצורך שלך בפעילות גופנית משולב בזמן למשפחה ולחברים, לא מסופק.

שיקוף לשינוי המיקוד:
מתאמן:
אין לי זמן לעשות פעילות גופנית. החברים שלי והבת זוג שלי גם לא עושים!

שיקוף לשינוי מיקוד: מאחר ואני שומע שאתה אומר שאין לך זמן להתאמן, בוא נדבר על שיעורי הריקוד שהתחלת עם בת הזוג שלך. אתה מקדם יפה מאוד שם ואני זוכר שאמרת שאתה מאוד נהנה שם.
מתאמן: נכון, זה ההחלטה הטובה ביותר שלקחתי בזמן האחרון. להפסיק לשבת מול הטלוויזיה בימי חמישי בערב! זה מצוין לעשות פעילות משותפת ביחד! יתכן שנוסיף ערב נוסף לפעילות.
שיקוף אמפתי: זה נשמע שאתה מרגיש שמחה עם הריקודים שמשולבים בבילוי עם בת הזוג כי זה מספק את הצורך שלך בפעילות גופנית עם הענקת זמן לבת הזוג.
אתה יכול לחזור על מה שאמרתי? 

 
     
   לעקרונות האימון הפילוסופי - נקודות מבט - לחצו כאן >>
     

חזרה למפגש 13 "הפסיכולוגיה החיובית" לחצו כאן >>

        

      קורס מאמנים NCS - מנהל אקדמי: ד"ר צבי פוס
     




       דף זה מיועד לתלמידי NCS בלבד, למטרות לימוד והוראה בלבד. לחומר ההוראה
      זכויות יוצרים ואין להשתמש בו לפרסום, או לכל מטרה אחרת, ללא אישור
      המנהל האקדמי של NCS, ד"ר צבי פוס.    
 
 
   בית הספר לאימון אישי - גליקסברג 7 תל אביב 69412   טל. 0777-80-90-99   פקס. 03-6490048   /  © כל הזכויות שמורות לבית הספר לאימון אישי
 
עיצוב ובניית אתר - רועי אראלי השפעה באינטרנט