אתר תלמידי בית הספר לאימון אישי NCS

   תזונה בסטרס

השלבים בסטרס
שלב 1:  התראה –  or Freeze Flight or Fight 
הורמון ACTH  (מהמוח) יוצר את תגובת הסטרס תגובת הגוף:  
1. קצב לב ופעימות לב עולות.
2. אברי מטרה לאספקת דם מהירה:  
·         שרירי שלד – לבריחה
·         מוח – יותר מרבע אספקת הדם
·         שרירי לב – לפעילות יתר
3. אברים נפגעים:  עור, אברים פנימיים. קיבה העיכול נפסק.
4. קצב נשימה מתגבר – לאספקת חמצן
5. השתנה ופינוי צואה גבוה – להקל על הבריחה
6. מקורות אנרגיה זמינים - פירוק מסיבי של גלוקוז, חלבון, גליקוגן בכבד.   
 
ספינינג אינה שיטה טובה להרזיה כי היא מפעילה סטרס. יש שימוש במאגרי גליקוגן בכבד שמיועדים למצבי חירום בלבד ופחות שריפת שומנים.
בזמן הליכה ארוכה ורגועה של 5 וחצי ק"מ נשרפים 60%
שומן ו- 40% גלוקוז.
בספינינג נשרפים 80% גלוקוז ו-20% שומן.
הכבד ממשיך לעבוד במצב סטרס כדי לפרק גליקוגן ולשחרר גלוקוז, אבל אין הפרשת מיצי מרה לעיכול ואין המסה של כולסטרול.
בסטרס ממושך נוצרים אבנים בכיס מרה.   
שלב 2 עמידות  Resistance.
סטרואידים מהאדרנל מופרשים. חלבוני הגוף מתפרקים לאנרגיה. אין חלבון חדש במצב זה ולכן השריר נפגע.
שלב 3 תשישות.
שלב מסוכן. סוכר גבוה ולבלב מותש מפתחים סוכרת. מערכת החיסון נפגעת ומפתחים סרטן. 60-70% מחולי הסרטן סבלו מסטרס כשנתיים לפני הופעת המחלה. מחלות מערכת העיכול כמו אולקוס, כרון, מעי רגיז, וקוליטיס מחמירים. דיכאון שכיח מאוד. השמנה בגלל שהגוף רוצה לאגור שומנים. רמות אשלגן יורדות וגורמות למות תאים.
בשלב התשישות נפגעים בעיקר: כלי דם- נעשים קשיחים, לב, אדרנלין גבוה, מערכת חיסון כולל תאי T שהורגים תאים סרטניים, לבלב.
 
מחלות בסטרס: אנגינה, אסטמה, מחלות אוטואימוניות, סרטן, מחלות כלי דם ולב, הצטננות, סוכרת מבוגרים, דיכאון, מיגרנות, כאבי ראש, הפרעות הורמונאליות, מחזור לא סדיר, PMS , דלקת פרקים ניוונית, כיבים, אולקוס, קוליטיס.
 
סימנים של סטרס מתמשך:  הפרעות שינה, נפילות סוכר בלילה, סיוטים, דיכאון, עייפות, כאבי ראש, בטן רגישה, הפרעות עיכול, עצבנות.
 
דרכים שכיחות להתמודד עם סטרס:
אכילה – הצפת הדם בסוכר מרגיעה לזמן קצר.
עישון, אלכוהול.
טלוויזיה.
בזבזנות.
התנהגות וולגרית
התמכרות לתרופות
 
גורמי סטרס לפי טבלת ניקוד מארה"ב (מעל 200 נקודות כדאי להתייחס)
מוות של ילד או בן זוג 100
גירושין 73
פירוד 67
מאסר 63
מוות של אדם קרוב 63
פציעה או מחלה 63
חיי נישואין 50
פיטורין 47
השלמה לאחר ריב 45 
הריון 40
קשרים באינטימיות מינית 39
ילד חדש במשפחה 39
משכנתא 31
שינוי בתפקיד בעבודה 29
ילדים עוזבים את הבית 29
בעיות עם החותנת 29
הישגים עצמיים גבוהים 28
שינוי בתנאי החיים 26
שינוי הרגלי שינה 16
שינוי הרגלי אכילה 15
חופשה 13
חגים 12
עבירות חוק קלות 11
 
אורח חיים להפחתת סטרס:
•          ניהול זמן – בחירת סדר עדיפויות
•          הכנת סדר יום ולא כיבוי שריפות.
•          האצלת סמכויות.
•          מערכות יחסים רגועות. כל ריב במערכת יחסים מעלה ל.ד. ל-130.
•          פעילות גופנית כהרגל ללא סטרס.
 
משל "הכד הגדול והאבנים" כמשל לאורח חיים נכון
 
שיטות בריאות לשחרור מסטרס:
•          טכניקות הרפיה
•          אורח חיים בריא
•          פעילות גופנית קבועה: הליכה, פילטיס, יוגה.
•          תזונה מאוזנת.
 
שיטות הרפיה
•          נשימה לבטן. להניח יד על הבטן ולנשום לתוכה. בסטרס אין נשימה לבטן.
•          הרפיה פרוגרסיבית. מכווצים ומרפים כל אבר בגוף מהראש עד כפות רגליים. כיווץ והרפיה מזרים דם לגוף ומשחרר.
•          תגובת הגוף להרפיה:  חיוך. לחץ דם יורד, קצב נשימה מואט, הזעה יורדת, רמות גלוקוז בדם יורדות, רמות שומנים בדם יורדות.
 
תזונה המעודדת סטרס: 
•          תזונה לבנה: אינדקס גליקמי גבוה ומיעוט ירקות מכניס את הגוף לסטרס. אדם עם תפריט גבוה של סוכרים מצוי בסטרס. ילדים שאוכלים הרבה סוכר בערב סובלים מבעיות שינה כי לאחר הפיק של הסוכר בדם יש פינוי מהיר וחסר גלוקוז במוח.  להוריד פחמימות פשוטות:  לצמצם סוכר וקמח לבן. פירות להמעיט.
•          קופאין: גרום להפרשת חומצות בקיבה ותחושות צרבת.  להחליף קופאין בתה צמחים.
•          אלכוהול:  מגביר לחצים ומתפרק פחות טוב אצל נשים.   בסטרס להמעיט שתיית אלכוהול. גורם לסטרס כימי, מעלה הפרשת הורמוני אדרנל, מפריע לתפקוד המוח,  שיבוש בשינה והעלאת חרדה. 
•          מלח מותר עד 2400 יחידות נתרן ביום. 70% מצריכת המלח מגיעה מבורקס, זיתים, מלפפון כבוש ופיצוחים . בסטרס להוריד מלח.
•          מחסור בגלוקוז בגלל הפסקות אוכל ארוכות שמגבירות את הסטרס.
            מומלץ- לנשנש ירקות, ולעתים אגוזים, וקצת פירות.
•          אוכל אלרגני יגרום לאלרגיות מוגברות בזמן סטרס.
•          ארוחות לא מסודרות, אכילה בעמידה או בהליכה מעלה סטרס.
 
המלצות תזונתיות בסטרס: 
•          בזמן הסטרס יש שימוש יתר בקומפלקס B כי הוא דרוש בכמויות גדולות לפירוק סוכר. בנוסף יש גם השתנה מרובה בסטרס וויטמינים המסיסים במים כמו ויטמין B וויטמין C יוצאים מהגוף.
•          המלצה לסטרס:  קומפלקס B לקחת טבליה של 50 מ"ג וויטמין C טבליה 500 מ"ג כל 2- 4 שעות עד 5 ימים בלבד
•          מגנזיום – מרפה שריר חלק 200-400 מ"ג. (מצוי בעלים ירוקים).
•          שמרי בירה: מכילים הרבה קומפלקס B. מומלץ לפזר עד 2 כפות שמרי בירה על כל מאכל. (לחולים בקנדידה מומלץ להימנע משמרי בירה)

חזרה למפגש 9 מודל האופניים NCS לאימון אישי,  לחצו כאן >> 

   


ד"ר צבי פוס מנהל אקדמי,
דף זה מיועד לתלמידי NCS בלבד, למטרות לימוד והוראה בלבד. לחומר ההוראה

זכויות יוצרים ואין להשתמש בו לפרסום, או לכל מטרה אחרת, ללא אישור
 המנהל האקדמי של NCS, ד"ר צבי פוס. 

 
   בית הספר לאימון אישי - גליקסברג 7 תל אביב 69412   טל. 0777-80-90-99   פקס. 03-6490048   /  © כל הזכויות שמורות לבית הספר לאימון אישי
 
עיצוב ובניית אתר - רועי אראלי השפעה באינטרנט