אתר תלמידי בית הספר לאימון אישי NCS

                   9 מסוגליות המאמן לפי לשכת המאמנים

9 מסוגלויות (compentencies) המאמן לפי לשכת המאמנים בישראל
1.  אתיקה - האימון נעשה במסגרת חוקי המדינה  - הבחנה בין אימון לטיפול   אם המתאמן משתמש בשפה טיפולית (שמדגישה ומעודדת בעיות, אבחנות, פתולוגיה, כגון: אני בחרדה, אני בדיכאון, אני במשבר..) והמאמן אינו מתייחס לכך ואינו מברר את כוונת המתאמן. המאמן לא מתייחס למצבים במפגש שמחייבים לשקול הפניה לבריאות הנפש (עשרת האינדיקטורים) הבחנה בין אימון לייעוץ  כאשר המאמן מציע הצעה במהלך סעור מוחות, הוא לא מבהיר שדעתו אינה דעת מומחה. המתאמן הוא המומחה לחייו.
התנהלות אתית המאמן מתייחס בכבוד למתאמן, מזהה ניגוד אינטרסים ופועל כנדרש, אינו מנצל לרעה את סמכותו, השפעתו, או כוחו, ואינו מעיר הערות סקסיסטיות או גזעניות.  התייחסות לסודיות, רלבנטי רק במשלוח בחינה מוקלטת לקבל אישור ובסוף השיחה לוודא שלא נושא שהמתאמן מבקש לשמור בסודיות.  . .2 ההסכם האימוני
מטרת האימון ומיקודה  המאמן מסייע למתאמן להבהיר ולמקד את נושא האימון (שלב 2) מתאם ציפיות בקשר לאימון (עיצוב יחסים טכני פגישה ראשונה והבהרת תפקידים וגבולות מאמן מתאמן), ממקד את המתאמן לתוצאות שהוא שואף אליהם וממקד לתוכנית פעולה שתלויה בו. (שלב 4 מיקוד בנושא ושלב 5 תוכנית פעולה)  התנהלות בהתאם להסכם- ברית האימון   המאמן ערני לחוסר הלימה בין המטרה שהוגדרה לבין הנושא המדובר. • מעביר את המסר שהמתאמן הינו המומחה לחייו, ואחראי לתוצאות שישיג
. .3 סביבה ומערכת יחסים (Relationship)
יצירת סביבה בטוחה ותומכת המאמן מייצר אמון באמצעות ביטוי של אכפתיות ואמפטיה, מתן מקום  לערכיו, רצונותיו ועמדותיו של המתאמן.  המאמן נוהג ביושר וביושרה, מסתכל אל המתאמן בגובה העיניים. מתייחס למתאמן כשלם, על חולשותיו ועוצמותיו, יוצר מרחב בטוח לחקירה, וליציאה מאזור הנוחות, תוך כדי תמיכה ועידוד, מקפיד  לבקש מהמתאמן רשות לחקור כוונים חדשים, או כיוונים שעלולים לעורר אי נוחות אצל המתאמן, או לבצע סיעור מוחות. בנוסף לכך המאמן משקף ועושה רפור כדי ליצור את האמון והבטחון.  
נוכחות אימונית   המאמן בערנות, "רוקד את הרגע", מאתגר ומעז, משלב בין סקרנות, קבלה, מיקוד, אמפטיה, הומור ואתגור.  שימוש בגישה של פתיחות, גמישות וביטחון עצמי המאמן משתמש באינטואיציה שלו ברגישות, מפגין ביטחון בחקירה של נושאים חדשים. שמירה על גבולות בין המאמן והמתאמן המאמן מבחין בין אמפטיה לבין הזדהות יתר עם המתאמן. מבדיל בין "מה שייך למתאמן לבין מה שייך למאמן"
.4 הקשבה פעילה כולל שיקוף ושאלות בסעיף 5   
הקשבה  המאמן מקשיב לתוכן, לרצונות ולמטרות, לאפשרויות, לרגשות, לתפיסות ועמדות וערכי המתאמן, לשפה ולשפת הגוף, למה שנאמר ולמה שלא נאמר  ובשלב 4 של השיחה גם למחסומים וחששות.
תמיכה בביטוי העצמי של המתאמן  המאמן נותן מקום לשקט בשיחה.  נפח הדיבור העיקרי של השיחה הוא של המתאמן שיקוף שיקוף פשוט וניסוח מחדש בהמשך.
  .5 תקשורת אפקטיבית
שאילת שאלות פתוחות וממוקדות (קצרות) שאלות עוצמתיות, מבלי לחזור שלא צורך, המאמן מתקשר באופן ענייני, בהיר ויעיל במהלך השיחה. מאתגר את המתאמן לצאת מאזורי הנוחות שלו. המאמן מבקש משוב על התקדמות האימון ועל התנהלותו.  המאמן מעיז לפתוח לדיון נושאים לא נוחים במערכת היחסים עם המתאמן.   שימוש בשפה בעלת השפעה מקדמת  המאמן משתמש בשפת המתאמן(רפור).  יוזם שימוש בדימויים למצבים שמעלה המתאמן, שהמתאמן מביא.  המאמן משתמש ומעודד את המתאמן להשתמש בשפה מכוונת עתיד, פעולות וראיית הכוס המלאה
. .6 העצמת המתאמן
זיהוי חוזקות אישיות ולמידה מהתנסויותהוקרה, עידוד וראיית המתאמן בגדולתו.
המאמן מתפעל באותנטיות מכוחותיו של המתאמן, יכולותיו, הישגיו וממי שהוא .  המאמן נותן תקוה למתאמן ותומך בו.  המאמן משתמש במיסגור מחדש (רפריימינג) להקניית מבט חדש. המאמן נותן תוקף לכוונותיו, רצונותיו, מטרותיו ורגשותיו של המתאמן.  המאמן מביע אמון ביכולות של המתאמן להתמודד.
יכולת לסמוך על המתאמן   המאמן מעביר ומחזיר אחריות למתאמן,  המאמן מעודד חשיבה עצמאית ויצירתית.  המאמן מאתגר את המתאמן לקדם את עצמו ולצאת מאזורי הנוחות שלו
. .7 יצירת מודעות
הרחבת מודעות. • המאמן מסייע למתאמן לזהות את אמונותיו, רגשותיו, רצונותיו, מטרותיו, ערכיו, מניעיו ותפיסותיו. המאמן מעודד יצירת אינטגרציה (איחוד) והערכת נתונים ממקורות שונים, ע"י המתאמן. המאמן מסייע למתאמן לזהות את ההבדלים בין עובדות לפרשנויות.  המאמן מסייע למתאמן לזהות פערים וחוסר הלימה בין כוונותיו להתנהגותו. המאמן מזהה ומשקף למתאמן השלכות וסיכונים בבחירותיו, באופן התנהלותו ובכוונותיו, העלולים לפגוע בו ו/או בסביבתו.
 המאמן מזמין את המתאמן לחקור מקרים דומים בחיי המתאמן בעבר או מקרים דומים בתחומי חיים אחרים  כמקור ללמידה על ההווה או העתיד בתחום מסוים.
. •המאמן מזמין את המתאמן לחקור מקרים דומים בתחומי חיים אחרים של המתאמן כמקור ללמידה על התנהלותו בתחום מסוים. המאמן מזמין את המתאמן ללמידה מהתנהלותם של אחרים
. 8. מכוונות לתוצאות  (Results Oreinted)
תכנון והצבת מטרות לתוכנית פועלה המאמן מעודד את המתאמן לבנות תכנית פעולה עם מטרות ויעדים ולפעול על פיה. יצירת מחויבות. לזהות ולרתום תמיכה מהסביבה. ניהול מעקב אחר ההתקדמות ולקיחות אחריות על התוצאות הרצויות לו.
 .9 סיום האימון
'המאמן מקדיש זמן לסיכום השיחה וסגירתה.  המאמן מוודא שברור למתאמן מהן התחייבויותיו.
. • המאמן מוקיר את המתאמן על הישגיו באימון, בחירותיו, התחייבותו לפעולה והתנהלותו במהלך השיחה. נושא ב' – משוב
המאמן מזמין את המתאמן לבחון את הערך שהפיק מהשיחה
. • המאמן מבקש מהמתאמן משוב על האימון

     
     לנושאי הליבה של קורס הכשרת מאמנים לפי לשכת המאמנים לחצו כאן >>


        

      קורס מאמנים NCS - מנהל אקדמי: ד"ר צבי פוס
     




       דף זה מיועד לתלמידי NCS בלבד, למטרות לימוד והוראה בלבד. לחומר ההוראה
      זכויות יוצרים ואין להשתמש בו לפרסום, או לכל מטרה אחרת, ללא אישור
      המנהל האקדמי של NCS, ד"ר צבי פוס.    
 
   בית הספר לאימון אישי - גליקסברג 7 תל אביב 69412   טל. 0777-80-90-99   פקס. 03-6490048   /  © כל הזכויות שמורות לבית הספר לאימון אישי
 
עיצוב ובניית אתר - רועי אראלי השפעה באינטרנט